BAB 5
TANDA-TANDA MAD
Terbahagi kepada 2 pendapat: 1) Sebahagian ulama 'Iraqi: Tidak perlu untuk tanda cukup banyak menggunakan Mad melalui petunjuk pada huruf itu sendiri. 2) Jumhur Ulama ': Perlu tanda tanda Mad pada huruf. Tanda Mad: “Baris panjang yang terangkat sedikit yang berasal dari kalimah ( مد
) yang dibuang kepala 'mim' ( م) dan dan ekor 'dal' ( دbahagian atas. " Cara berbeza tanda Mad, terdapat 2 pandangan : 1- Diletakkan berbetulan atas huruf Mad ( آ
) pendapat Abu Daud dan ini yang diamalkan. 2 - Diletakkan tanda Mad menghadap sedikit pada huruf Mad. Ø Diletakkan tanda Mad atas huruf Mad yang tiga jenis: Alif, Wau dan Ya (
ا, و ، ي) ملاقات bertemu dengan huruf hamzah ( ه) Muttasil atau Munfassil. Contohnya: - - Hamzah muttasil: جآء - Hamzah munfassil: وفي أنفسكم Ø Walaubagaimanapun Mad badal dan Mad lin tidak perlu tanda melainkan pada tempat isybaa '( اشباع
). Contohnya: -> ءآمنوا
Huruf Mad terbahagi kepada dua: - 1) Ditulis 2) Dihazaf (dibuang) -
Kalau ditulis huruf Mad akan tanda tanda Mad pengguna ( جآء). - Kalau dihazaf huruf Mad terbahagi kepada 2 mazhab: 1)
Letak tanda atas huruf Mad yang ganti ( شفعآؤا ) : bersepakat syeikh dan ini yang diamalkan.
2) Mad yang dihazaf dan tidak diletak alif ganti ( شفعىؤا)
*p/s : Jika pertukaran hamzah tashil : tidak perlu diletakkan tandacontoh : اسرءيل
Seterusnya huruf Mad yang dibuang dan tidak diletakkan selepasnya hamzah dan sukun :
1) Ya’ yang dihazaf : ے لايستحي
2) Ya’ Zaidah : دعان ے
3) Silah (صلة) ha’ dhomir dan mim jama’ : ان ربهۥ
Ø Maka ulama’ Dhabt mengeluarkan 2 pendapat :
- Letak tanda ilhaq ( اوي)
contoh : دعان ے , ان ربهۥ : ini yang diamalkan.
- Tidak perlu letakkan tanda ilhaq tapi letak tanda Mad,
contoh : ے من الحق لايستحي
Ø Dan pendapat pada ilhaq (إلحق) yang dibuang :
1) Ulama’ Dhabt mazhab awal : tidak perlu letak tanda dan diikuti oleh setengah mazhab yang terdahulu.
Ø Khilaf pendapat pada meletakkan tanda pada huruf Mad.
1) Sedikit yang berpendapat letak tanda berbetulan di atas huruf Mad dan ini yang diamalkan.
- Letak tanda ilhaq ( اوي)
contoh : دعان ے , ان ربهۥ : ini yang diamalkan.
- Tidak perlu letakkan tanda ilhaq tapi letak tanda Mad,
contoh : ے من الحق لايستحي
1) Ulama’ Dhabt mazhab awal : tidak perlu letak tanda dan diikuti oleh setengah mazhab yang terdahulu.
Ø Khilaf pendapat pada meletakkan tanda pada huruf Mad.
1) Sedikit yang berpendapat letak tanda berbetulan di atas huruf Mad dan ini yang diamalkan.
2) Pendapat yang lain mengatakan letak tanda Mad dihadapan huruf sedikit.
.,
PENULIS:MUHAMMAD SYAFIQ BIN ZAHID
DT07-0651/2019
No comments:
Post a Comment