Bab 7

                 



الفصل السابع

في حكم كل من المختلس والمشم والممال

TANDA / HUKUM SETIAP IKHTILAS, ISHMAM, DAN IMALAH

 

·      Ikhtilas ( إختلاس): mempercepatkan bacaan pada baris (bacaan dengan kadar 1/3 baris) ( وهو عبارة عن الإسراع في النطق بالحركة وقيل: هو النطق بثلثى الحركة)

 

·      Ishmam ( إشمام): memuncungkan kedua bibir berhenti memberhentikan huruf yang terlibat tanpa mengeluarkan διαφορές. النطق بحركة تامة مركبة من حركتين ضمة وكسرة إفرازا لا شيوعا)

 

·      Imalah ( إمالة) مخالف lawan fathah ( ضد الفتح) yang terbahagi kepada dua tempat:

      i.         Kubra ( الكبرى) : menukarkan fathah kepada kasroh dan alif kepada ya (هي تقريب الفتحة من الكسرة والألف من الياء)

 

     ii.         Sukhro (صغرى) : baris fathah dan imalah kubra (بين الفتح والإمالة الكبرى) yang disebut baina baina.

Kesimpulannya :

·      Ikhtilas – ke arah sukun

·      Ismam – kasroh ke arah dhommah

·      Imalah – fathah ke arah kasroh

Dan telah berhajat kepada tanda (علامة) membezakannya seperti berikut :

      i.         Seluruh ulama mengatakan dengan hujjah keatas perkara-perkara berikut tidak diambil dengan tulisan bahkan diambil daripada syeikh-syeikh – Abu Daud.

 

     ii.         Ulama Mutaakhirin menjadikan tanda (علامة) sebagai petunjuk ke atas perkara-perkara tersebut kerana terkadang pembaca boleh terlupa dan lalai (غفلة) ketika membaca. Maka ia ditandai dengan tanda-tanda yang khas - Ad-Dani (ini yang diamalkan)

 

Tanda (علامة) : bulatan, diperelokkan dengan menjadikannya segi empat. (هي دارة، ويحسن أن تكون مربعة خالية الوسط)

Diletakkan keatas huruf berikut ketika :

a.    Fathah (تعدوا) – diatas – Ikhtilas 

b.    Kasroh (نعما) – dibawah – Ikhtilas 

c.     Ismam (قيل) – dihadapan 

d.    Imalah Sukhro (الكفرين) – dibawah – bacaan taklil

e.    Imalah Kubro (الناس) – dibawah 

 

·      (الناس) ditunjukkan pada awal surah adapun yang lain diletakkan alif atau hazaf menulis dengan ya.

 

·      Disyaratkan berlaku imalah ketika waqaf dan wasal, maka akan terkeluar dari syarat berikut ketika waqaf sahaja apabila :

      i.         Asmaul maqsurah : (فتى وقرى

     ii.         Sukun pada wasal :  (وءاتينا موسى الكتاب)


Tulisan dari saudara:    Muhammad Lukman Bin Azan Nazli

                                                DT07-0647 / 2019

No comments:

Post a Comment